Digitális források alkalmazása biológia órán
A digitális források alkalmazási lehetőségeit a közoktatásban a sejtbiológia tudományterületén szeretném bemutatni. Természetesen ez csak egy lesz a sok felhasználási alternatíva közül, hiszen napjainkban már számos olyan internetes oldal elérhető, amely nagy segítséget nyújthat egy nyitott szemléletű pedagógus számára. Általános tapasztalat, hogy a diákok is szívesen dolgoznak a korszerű technológiákkal, ezért az IKT-s eszközök használata nemcsak a jobb szemléltetésre és az izgalmasabb óravezetésre ad lehetőséget, hanem a diákok motivációja is nagymértékben fokozható vele.
A kerettanterv a 10. évfolyam számára jelöli ki a sejtbiológiai ismeretek elsajátítását, ezért az órámat a 15-16 éves korosztály igényeihez mérten kívánom felépíteni. Egy összefoglaló óra keretében csoportmunkát jelölök ki számukra, amely során a témazáró dolgozatra való felkészülés mellett a kompetenciafejlesztés is hangsúlyos szerepet kap. 25 fős osztálylétszámban gondolkodva 5 db 5 fős csoport kialakítását tartom célszerűnek. A csoportalakítás módját a http://teamup.aalto.fi/ program segítségével az óra elején a véletlenre kívánom bízni. A fejlesztendő kompetenciák között digitális és szociális készségek egyaránt szerepelnek. Egyrészt az interneten való keresés mechanizmusát és a forráskritikát kívánom gyakoroltatni velük, másrészt pedig a kooperatív munkavégzéssel együtt járó felelősségvállalást, kommunikációt és együttműködést. A tananyagra vonatkozóan azt fogalmaznám meg az egyik legfontosabb célkitűzésként, hogy felismerjék a sejten belüli munkamegosztás összehangolt dinamikáját. Miként a sejtalkotók a rájuk jellemző funkcióra specializálódva ellátják a számukra kijelölt feladatot, úgy a csoportok is egy-egy témát dolgoznak csak fel az órán, és munkájuk összeadódása adja a végső produktumot, miszerint az egyes részek teljes egésszé állnak össze.
A OneRepublic együttes Counting Stars című átdolgozását remek kezdésnek gondolom ennél a témánál - melyet a bekezdés alatt tudsz meghallgatni . A videoklip megtekintése után átbeszélnénk az elhangzottakat hogy meggyőződjek róla hogy mindenki számára érthető volt a tartalom, azt a feladatot tűzném ki számukra, hogy az eddig tanultak alapján ellenőrizzék le annak tartalmi helyességét. Úgy gondolom, hogy élveznék a feladat megoldását, hiszen zenét hallgatni valamennyi diák szeret, és ha ily módon még a tanulásra is lehetőségük nyílna, az sokkal kevésbé lenne megterhelő számukra, mintha a tankönyvükből vagy a munkafüzetükből kellene megszerezniük a tudást. Az órakezdés ezen formája reményeim szerint hozzájárulna ahhoz, hogy a csoportmunkához ideális, oldott légkör alakuljon ki a tantermen belül. A videó sorra veszi az egyes sejtorganellumok működését, így a diákok számára is egyértelművé válna az óra célkitűzése, miszerint nem új anyagrészről lesz szó, hanem az eddig tanult tartalmak összefoglalása fog következni.
https://youtu.be/dngsFl2X3nc
A ráhangolódás utáni következő lépés a csoportmunka menetének felvázolása lenne. A csoportalkotás a bevezetőben felvázolt módon, teljesen véletlenszerűen történne. A ötfős csoportok mindegyik tagja más-más feladatot végezne. Hogy ki milyen tevékenységgel foglalatoskodna, az is a csoportgenerátor döntésére lenne bízva:
1.Tanuló: keressen az adott sejtorganellum felépítésével és feladatával kapcsolatban legalább 3 videót
2.Tanuló: keressen az adott sejtorganellum felépítésével és működésével kapcsolatban legalább 6 képet
3.Tanuló: az adott sejorganellum felépítésével kapcsolatban keressen legalább 3 olyan honlapot (pl. sulinet), amely megbízható információkkal szolgál róla, és másolja is ki az ide vonatkozó tartalmat
4.Tanuló: az adott sejtorganellum működésével kapcsolatban keressen legalább 3 olyan honlapot (pl. sulinet), amely megbízható információkkal szolgál róla, és másolja is ki az ide vonatkozó tartalmat
5.Tanuló : az adott sejtorganellum működéséről keressen 3 videót
Minden csoport feladata egy word dokumentum összeállítása lenne, ahova mind az 5 tanuló beillesztené a saját munkájának megoldását - természetesen forrásmegjelöléssel. A feladat befejeztével a csoportok a munkáikat egy közös driveba töltik fel , hogy a többiek számára is elérhető legyen .
A feladatok kitalálása során igyekeztem olyan tevékenységekre építeni, amelyek érdekesek lehetnek a diákok számára, és a tanulás mellett a kompetenciafejlesztés lehetőségét is magukban hordozzák.